Mobiel vergelijken, betekent dat je het goedkoopste mobiele abonnement zoekt met de beste of nieuwste mobiele telefoon. Dit doe je omdat je niet te duur uit wilt zijn, dus geld wilt besparen. Dit soort mobiele abonnementen, waarbij je de nieuwste smartphone vaak gratis krijgt, hebben vaak een langere looptijd en zijn door de gratis mobiele telefoon wat duurder dan bijvoorbeeld een Sim-Only abonnement. De voornaamste reden om dit soort mobiele abonnementen af te sluiten is vaak dat de huidige mobiele telefoon (smartphone) versleten is of dat er simpelweg gewoon behoefte is aan een nieuw toestel.
Daarnaast wil men vaak graag gezien worden met het laatste model Samsung of de nieuwste iPhone. Door goed te vergelijken kan er veel worden bespaard, vaak tot wel 150 euro per jaar. Maar hoe werkt dit mobiel vergelijken nu? We gaan aan de hand van een aantal veel gestelde vragen (FAQ’s) meer duidelijkheid te verschaffen over het vergelijken van mobiele abonnementen en telefoons.
Waar moet ik op letten bij de keuze voor een nieuw mobiel abonnement?
Als eerste moet je weten wat je zelf wilt c.q. wat je behoefte is qua zowel mobiele telefoon als abonnement. Deze vraag beantwoorden is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Om er achter te komen wat je zelf wilt qua mobiele telefoon en abonnement, hebben we hieronder een aantal vragen opgesteld die je helpen uit te zoeken wat bij je past om zo het mobiel vergelijken te vergemakkelijken. Bonustip: vaak is het mogelijk om te profiteren van extra voordeel als je jouw mobiele abonnement combineert met het alles-in-1-pakket thuis. Zo krijg je bij KPN en bij Vodafone/Ziggo extra voordelen zoals korting op de factuur, extra data of extra zenderpakketten wanneer je zowel jouw thuis abonnement als mobiele abonnement bij dezelfde provider afsluit.
- Wil ik een nieuw mobiele abonnement met een nieuwe mobiele telefoon of misschien een Sim Only abonnement met een zogenaamd refurbished mobieltje?
- Welk merk mobiele telefoon wil ik en wel type?
- Ben ik tevreden over mijn huidige mobiele provider of wil ik overstappen naar een andere provider?
- Wil ik een mobiel abonnement voor één jaar of twee jaar?
- Hoeveel belminuten en sms’jes heb ik per maand nodig?
- Hoeveel data verbruik ik per maand?
- Wil ik gebruik maken van het 4G netwerk of neem ik met minder (3G) genoegen?
- Hoeveel wil ik per maand maximaal kwijt zijn aan mijn mobiele telefoon abonnement?
- Verwacht ik dat mijn belgedrag en het daarmee samenhangende gebruik van de mobiele telefoon in de nabije toekomst verandert?
- Heb ik al een ander product van deze provider in huis en kan ik profiteren van extra’s door bij deze provider ook mijn mobiele abonnement af te sluiten.
Wanneer je al deze vragen beantwoord hebt dan weet je je behoefte en kun je gemakkelijker en veel sneller de verschillende abonnementen vergelijken. Dit voorkomt dat je straks met een abonnement zit opgescheept wat niet bij je past en daardoor naar alle waarschijnlijkheid ook veel te duur is.